Datum
3. februarja, 2025
Kategorije
Avtor
Bojan Ratej
Deli z drugimi

Verjetno najboljša razlaga, zakaj so lastniki sončnih elektrarn po sistemu net meteringa dobili višje položnice za elektriko.

V zadnjih mesecih so številni lastniki sončnih elektrarn opazili povišanje stroškov na svojem računu za elektriko. Če ste med njimi, je povsem razumljivo, da vas je to presenetilo – navsezadnje ste se za sončno elektrarno odločili z jasnim ciljem: znižati stroške in postati energetsko neodvisni.

Najprej pomembno dejstvo: Električna energija, ki jo proizvede vaša sončna elektrarna, je še vedno popolnoma brezplačna. To se ni spremenilo in nikoli se ne bo. Tudi po uvedbi novega omrežninskega akta nimate dodatnih stroškov za električno energijo, ampak se sprememba odraža v načinu obračuna omrežnine, kar pa dejansko neposredne povezave s sončno elektrarno nima.

Zakaj se je vaš račun za elektriko povišal?

Glavna razlika je v tem, da se uporaba omrežja zdaj obračunava po novem modelu, kjer je večji del stroška vezan na obračunsko moč, ne pa več na prevzeto količino energije iz omrežja. Do zdaj ste kot lastnik sončne elektrarne omrežnino plačevali le v tolikšni meri, kolikor ste elektrike prevzeli iz omrežja zaradi manjka lastne proizvodnje. Ker pa je cena omrežnine za prevzeto elektriko s 1. 10. 2024 padla, vi tega učinka praktično niste občutili, saj ste že prej iz omrežja jemali minimalno energijo. Hkrati pa se je zaradi novega sistema obračuna povečal strošek obračunske moči, kar zdaj vidite na povečanje vsote na svojem računu.

Da bi vam pomagali razumeti, kaj se je spremenilo in kako to vpliva na vaš račun, smo pripravili tri različne primere gospodinjstev. Skozi te primere boste hitro našli tistega, ki najbolj ustreza vaši situaciji in tako razumeli, kako se je novi sistem odrazil v vašem strošku.

In kar je najpomembneje – pokazali vam bomo tudi rešitve, kako lahko s pametnim upravljanjem porabe, baterijskim hranilnikom in sistemom EMS ponovno optimizirate svoj račun ter si zagotovite moratorij na povečanje stroška za električno energijo. 

Do sedaj znana dejstva

Sprememba omrežninskega zakona je bila uvedena z jasnim ciljem: zagotoviti pravičnejšo porazdelitev stroškov med uporabniki električnega omrežja. To pomeni, da bodo gospodinjstva z manjšo porabo električne energije – in s tem tudi manjšo obremenitvijo omrežja – odslej plačevala manj, medtem ko bodo tisti z večjo porabo in večjimi obremenitvami omrežja prevzeli višji delež stroškov. S tem se spodbuja gospodarnejša in premišljena raba energije.

Kakšna je bistvena sprememba med starim in novim omrežninskim zakonom?

STARI omrežninski akt  –  do 1.10.2024

V primeru obračuna električne energije po starem sistemu, torej do 1. 10. 2024, je bil večji del stroškov vezan na omrežnino, ki je znašala cca 0,03 EUR na kWh prenešene električne energije, manjši del pa na stroške obračunske moči. Gospodinjstva so v veliki večini imeli varovalke 3×25 A, kar je pomenilo, da se jim je obračunavala fiksna obračunska moč 10 kW, ne glede na njihovo dejansko porabo. V danem primeru je to pomenilo fiksnih 0,79 EUR na kilovat obračunske moči. Dejansko je to tudi pomenilo, da so gospodinjstva plačevala tudi tisti del obračunske moči, ki jo morda zaradi nizke porabe, sploh niso dosegale.

NOV omrežninski akt  –  po 1.10.2024

Z novim omrežninskim aktom se je to razmerje obrnilo. Glavni strošek zdaj predstavlja obračunska moč, ki se je iz prejšnjih 0,79 EUR/kW fiksne obračunske moči spremenila v variabilen del, razdeljen v pet obračunskih blokov, odvisen od dejanske potrebe po moči v posameznem bloku. Cena v posameznem bloku se tako gibljejo od 3,36 EUR/kW, za prvi blok, ki je roko na srce tudi najbolj energetsko obremenjen do 0 EUR/kW za peti blok, ki je del nočnega časa. Ker pa se je znižal strošek omrežnine s cca 0,03 EUR/kWh na cca 0,01 EUR/kWh porabljene električne energije je to spremenilo razmerje na uporabniški strani elektro-distribucijskega omrežja, ki pa je iz tega gledišča mnogo bolj pravičen za uporabnike. Sedaj se plačuje za strošek obračunske moči primerljiv s porabo, pri čemer pa se je strošek omrežnine za pretečeno energijo celo znižal.

Kaj to za stranke po sistemu neto meritev pomeni v praksi?  Razjasnimo s tremi praktičnimi primeri in tremi scenariji v vsakem primeru

Za lažje razumevanje ključnih sprememb, ki jih prinaša nov omrežninski zakon, bomo predstavili tri primere uporabnikov Gospodinjstev A, B in C z različnimi potrebami v količini porabe električne energije. Na ta način bomo preprosto in pregledno prikazali, kako se novi sistem obračunavanja stroškov odraža v praksi pri gospodinjstvih z manjšo, srednjo ali večjo porabo ter kakšne finančne učinke ima. 

Za lažje razumevanje ključnih sprememb, ki jih prinaša nov omrežninski zakon, bomo predstavili tri primere uporabnikov Gospodinjstev A, B in C z različnimi potrebami v količini porabe električne energije. Na ta način bomo preprosto in pregledno prikazali, kako se novi sistem obračunavanja stroškov odraža v praksi pri gospodinjstvih z manjšo, srednjo ali večjo porabo ter kakšne finančne učinke ima. 

1. PrimerProfil uporabnika Gospodinjstvo A • Poraba 7.300 kWh/leto

Profil uporabnika: V prvem primeru obravnavamo Gospodinjstva A z letno porabo 7.300 kWh/leto, ki običajno vključujejo manjše stanovanjske enote ali energetsko učinkovite hiše. Ti uporabniki imajo praviloma nižje stroške električne energije, saj električno energijo uporabljajo le za osnovne potrebe samega objekta in morda hlajenje ob vročih poletnih dneh. Posledično je tudi njihova potreba po električni energiji znotraj dneva bolj konstantna. So pa dejansko prav oni najbolj občutili nepravičnost prejšnjega sistema obračunavanja omrežnine, saj so pogosto plačevali nesorazmerno visoke stroške glede na svojo dejansko porabo obračunske moči.

1.1. Gospodinjstvo A • Brez sončne elektrarne

• Stroški pred 1.10.2024: To je primer Gospodinjstev A, ki so iz vidika obračuna električne energije po starem sistemu doživela tudi največje nepravilnosti med obračunano in dejansko potrebo po električni energiji. Tako so plačevala za nekaj kar sploh niso potrebovala, gledano iz vidika obračuna obračunske moči.

• Stroški po 1.10.2024 – nov omrežninski akt: Nov omrežninski akt je zanje prinesel dobrodošlo spremembo, saj je obračunska moč zdaj prilagojena njihovi dejanski potrebi, stošek iz naslova omrežnine pretečene električne energije pa se je zmanjšal. Ker v gospodinjstvu praviloma nimajo večjih porabnikov, je njihov odjem bolj enakomeren, kar pomeni, da ni tveganja za preseganje nižje določene obračunske moči. Za posledico je sledil nižji strošek električne energije.

1.2. Gospodinjstvo A • S sončno elektrarno (7,92 kWp)

• Stroški pred 1.10.2024: Z vključitvijo sončne elektrarne velikosti 7,92 kWp Gospodinjstvo A postane iz vidika potreb po električni energiji samooskrbno. Njegov edini strošek v primeru 100% samooskrbe tako postane strošek trošarine, prispevkov in nadomestila za samooskrbo.

• Stroški po 1.10.2024 – nov omrežninski akt: Po uvedbi novega omrežninskega akta se za Gospodinjstvo A strošek električne energije praktično ne spremeni, kljub uvedbi obračuna v petih blokih. Razlog za to je njihova izjemno nizka dosežena obračunska moč, zaradi katere vpliv petih blokov pri obračunu praktično ni zaznaven.

1.3. Gospodinjstvo A • S sončno elektrarno (7,92 kWp), baterijskim hranilnikom (6,56 kWh) in sistemom za upravljanje EMS

• Stroški pred 1.10.2024: Pred uvedbo novega omrežninskega akta vključitev baterijskega hranilnika in sistema za upravljanje EMS ni imela večjega vpliva, saj je bila obračunska moč fiksno določena glede na velikost varovalk

• Stroški po 1.10.2024 – nov omrežninski akt: Z novim omrežninskim aktom pa tako imenovane hibridne sončne elektrarne pridobivajo na pomenu, saj baterijski hranilnik in sistem za upravljanje EMS igrata ključno vlogo pri optimizaciji porabe. Pri Gospodinjstvih A se zaradi nizke porabe in majhne potrebe po obračunski moči ta učinek ne izrazi tako izrazito kot pri uporabnikih z večjo potrebo po moči. Kljub temu se pozitivni vpliv odraža na stroškovni strani, saj baterijski hranilnik in sistem EMS omogočata dodatno znižanje stroškov električne energije z optimizacijo porabe ter zmanjšanjem koničnih obremenitev omrežja.

2. Primer • Profil uporabnika Gospodinjstvo B • 14.500 kWh/leto

Profil uporabnika: V drugem primeru obravnavamo Gospodinjstva B z bistveno višjo letno porabo 14.500 kWh, ki običajno vključujejo večje bivalne površine ali povečano energetsko potrebo. Ta gospodinjstva pogosto uporabljajo dodatne porabnike, kot so električni avtomobil, toplotna črpalka,… ipd. Pri teh uporabnikih so posledice sprememb v omrežninskem sistemu bolj opazne, saj se stroški zdaj bolj prilagajajo dejanski obremenitvi omrežja. Glede same porabe pa Gospodinjstva B spadajo tudi v najbolj razširjeno skupino uporabnikov.

2.1 Gospodinjstvo B • Brez sončne elektrarne

• Stroški pred 1.10.2024: Pogled na tabelo kaže opazen dvig stroškov za električno energijo, ki je posledica povečane porabe (električna energija + omrežnina + dajatve). To povečanje izhaja iz vključevanja različnih porabnikov z večjo potrebo po električni energiji. Ker je v tem primeru glavni strošek predstavljala omrežnina za prejeto električno energijo, se ta porast stroškov še posebej izrazito odraža v skupnem znesku na računu.

• Stroški po 1.10.2024 – nov omrežninski akt: Čeprav je potreba po električni energiji pri Gospodinjstvih B znatno višja kot pri Gospodinjstvih A, je v primeru novega omrežninskega akta kljub temu zaznati padec skupnega zneska na računu. Glavni razlog za to je trikrat nižja cena omrežnine za prevzeto energijo iz omrežja, ki je v prejšnjem sistemu predstavljala pomemben delež stroškov. Ker ima Gospodinjstvo B bistveno večjo potrebo po električni energiji, je ta velik padec stroška za omrežnino dejansko skoraj izničil povečanje stroška zaradi obračunske moči. Poleg tega je pri porabi 14.500 kWh letno razlika v stroških pred in po uveljavitvi novega omrežninskega akta veliko bolj opazna kot pri Gospodinjstvih A, kjer so potrebe po energiji manjše.

2.2. Gospodinjstvo B • S sončno elektrarno (14,96 kWp)

• Stroški pred 1.10.2024: Zaradi povečane potrebe po električni energiji in želje po znižanju stroškov se Gospodinjstvo B odloči za namestitev sončne elektrarne. Ta je dimenzionirana tako, da s svojo proizvodnjo pokrije celotno letno porabo gospodinjstva, kar omogoča večjo energetsko neodvisnost in dodatne prihranke na računu za elektriko. Strošek, ki ob tem nastane je dejansko samo strošek priključne moči in dajatvah.

• Stroški po 1.10.2024 – nov omrežninski akt: Ker ima Gospodinjstvo B v našem primeru nameščeno sončno elektrarno in je s tem samooskrbno, po 1. 10. 2024 v skupnih stroških za električno energijo ni zaznati trikratnega znižanja stroška omrežnine za porabljeno električno energijo. To posledično pomeni, da se povišanje stroška iz naslova obračunske moči, razdeljene v pet blokov, odraža v dvigu skupnega stroška za elektriko, ki se je iz prejšnjih 168,61 EUR povečal na 231,72 EUR na leto.

2.3. Gospodinjstvo B • S sončno elektrarno (14,96 kWp), baterijskim hranilnikom (6,56 kWh) in sistemom za upravljanje EMS

• Stroški pred 1.10.2024: V času pred uvedbo novega omrežninskega akta sončna elektrarna z vključenim baterijskim hranilnikom in sistemom za upravljanje EMS ni imela večjega vpliva na stroške. Obračunska moč je bila fiksna, njena prekoračitev pa ni bila sankcionirana, saj je bila določena glede na velikost varovalk. Če je prišlo do prekoračitve, je bila edina posledica pregoretje glavnih varovalk. V praksi je bila glavna prednost takšnega sistema predvsem možnost začasnega napajanja v primeru izpada javnega omrežja s pomočjo baterijskih hranilnikov.

• Stroški po 1.10.2024 – nov omrežninski akt: Glavna prednost celotnega hibridnega sistema sončne elektrarne se pokaže šele po uveljavitvi novega omrežninskega akta, kjer baterijski hranilnik in sistem za upravljanje EMS igrata ključno vlogo. Sam sistem sončne elektrarne se bistveno ne spremeni, ključna razlika pa je v tem, da EMS zdaj aktivno upravlja vse elemente – tako na strani proizvodnje kot na strani obremenitve omrežja. Brez njega bi bilo nemogoče zagotoviti uravnoteženost celotnega sistema, kar je s stroškovnega vidika izjemno pomembno.

EMS sistem dejansko ščiti pred preobremenitvijo in nenadzorovanim dvigom obračunske moči v posameznem bloku, kar bi lahko privedlo do višjih stroškov. To je še posebej pomembno za Gospodinjstvo B, ki ima zaradi številnih velikih porabnikov bistveno večje potrebe po električni energiji.

Ključno vlogo pri tem igra tudi baterijski hranilnik, ki deluje kot dodaten vir energije v trenutkih povečane porabe. To se kaže tudi na izračunu stroškov za elektriko po uveljavitvi novega omrežninskega akta saj je la ta nižji kot pa če v celotnem sistemu sončne elektrarne sisema EMS in baterijskega hranilnika ne bi bilo.

3. Primer • Profil uporabnika Gospodinjstvo C • 24.500 kWh/leto

Profil uporabnika: V tretjem primeru obravnavamo gospodinjstva z letno porabo 24.000 kWh, kjer gre običajno za velike stanovanjske hiše ali objekte z visoko energetsko rabo, kot so električni ogrevalni sistemi ali toplotne črpalke, dva električna avtomobila, ogrevani bazeni, savne…ipd. Pri teh uporabnikih ima nov omrežninski zakon največji vpliv, saj se prilagoditve v obračunu najbolj izrazijo. Vse skupaj se odraža v večjih stroških za električno energijo v osnovi pa razmerja in procenti ostajajo načeloma isti kot pri Gospodinjstvih B.

Lahko ste popolnoma mirni

Pregled stroškov in analiza priloženih grafov jasno kažeta, da je razlika v skupnem strošku elektrike med gospodinjstvi z in tistimi brez sončne elektrarne izjemna

Lastniki sončnih elektrarn imajo še vedno občutno nižje račune, je pa tudi res da za tiste, ki so v sistemu net metering, nadgradnja z baterijskim hranilnikom in EMS trenutno ekonomsko še ni povsem upravičena. To bi se lahko spremenilo z višjimi subvencijami, ki bi omogočile hitrejšo povrnitev investicije.

Za vse, ki se šele odločajo za sončno elektrarno, pa smo razvili celovito energetsko rešitev eSOLAR+, ki vključuje vse ključne funkcionalnosti za popolno energetsko neodvisnost. Z paketom eSOLAR+ so uporabniki že zdaj pripravljeni na vse prihodnje spremembe omrežninskega sistema in zaščiteni pred morebitnimi dodatnimi stroški v prihodnosti.

Več o paketu eSOLAR+

Ključno sporočilo tega članka je jasno: Sončna elektrarna ostaja ena najboljših naložb za dolgoročno energetsko neodvisnost in nižje stroške elektrike. Kljub spremembam v omrežninskem sistemu je njen učinek na zmanjšanje stroškov nesporen. 

Vsak dan, ko vaša sončna elektrarna proizvaja brezplačno energijo, se potrjuje, da je bila vaša odločitev pravilna. Lahko ste mirni in ponosni, saj ste z najboljšo možno investicijo zagotovili dolgoročne prihranke, energetsko neodvisnost in stabilnost, ne glede na spremembe na trgu.